Hardloopblessures: algemeen

Hardloopblessures kunnen zeer ruim worden opgevat. Er zijn spierblessures, gewrichtsblessures, verzwikkingen… Hardloopblessures zijn in te hardloopblessuresdelen in 2 categorieën acute letsels. Dit wil zeggen dat u een bepaald moment kunt aangeven wanneer de klachten begonnen zijn (bijvoorbeeld verzwikking van de enkel of een verrekte spier), of progressief toenemende klachten (bijvoorbeeld overbelasting van een spier of ontsteking van een pees). Dit is belangrijk om de aard van de blessure te kunnen inschatten.

De oorsprong van hardloopblessures kan aan verschillende factoren liggen. Zo kan het bijvoorbeeld liggen aan een verkeerde trainingsopbouw of onaangepast schoeisel (dit noemen wij externe factoren). Ook een verkeerd afrolpatroon, een spier-disbalans, enzovoort kan een rol spelen. Dit zijn de interne (lichamelijke) factoren. Dit wordt uitgezocht tijdens een consult bij één van onze podotherapeuten. Er wordt zeer concreet advies gegeven over externe factoren zoals hierboven beschreven. De interne factoren die een risico vormen op blessures worden dan blootgelegd en er wordt een behandeling voorgesteld. Goed schoeisel met eventueel een aangepaste zool – afhankelijk van de klachten – en een analyse van uw looppatroon zal ons meer vertellen over de nodige verdere behandeling.

Onderstaand vindt u een overzicht van verschillende hardloopblessures die voor u wellicht herkenbaar zijn en waarvoor u bij ons terecht kunt.

Hardloopblessures: De knie

De knie is een gecompliceerd gewricht. Verscheidene gewrichtsbanden, 2 menisci en veel spieren hebben een verloop langs dit gewricht. De stabiliteit van het kniegewricht is voor hardlopers erg belangrijk. Een afwijking in deze balans kan ernstige blessures veroorzaken. Ook een verkeerde voetstand heeft een grote impact op de knie en zijn functioneren. De structuren die langs de knie lopen hebben de volgende functies: de gewrichtsbanden dienen om stabiliteit in de knie te waarborgen, de spieren hebben als functie de knie te kunnen plooien en strekken en dragen ook bij aan de stabiliteit.

Hardloopblessures aan de structuren van de knie kunnen we opsplitsen aan de hand van de locatie. Blessures kunnen optreden aan de voorzijde van de knie waar onder andere de 4 koppige dijbeenspier aanhecht op de knieschijf. De pijn kan ook voorkomen aan de buitenzijde van de knie, waar de runner’s knee (zie onderstaand) een veelvoorkomende blessure is. De adductoren lopen langs de binnenzijde van de knie en de hamstrings liggen achteraan. Veelal is het moeilijk te zeggen waar de pijn in de knie nu precies aanwezig is. Zoals u kunt lezen liggen er zeer veel structuren om de knie, bij knieklachten is het dus belangrijk uit te vinden welke structuur precies is aangedaan en wat hiervan de oorzaak is. Daarvoor kan je bij een podotherapeut terecht. Tevens gaan we bij de analyse van het looppatroon controleren of de knieklachten (mede) veroorzaakt worden door een afwijkende afrol van de voet tijdens het lopen.

Pijn aan het scheenbeen na het hardlopen (Mediaal tibiaal stress syndroom)

Pijn aan het scheenbeen kan veroorzaakt worden door te veel trekkrachten van bepaalde spieren op het scheenbeenvlies. Deze blessure wordt ook wel shin splints of scheenbeenvliesontsteking genoemd. Dit kan mede veroorzaakt worden door het overmatig naar binnen vallen van de voeten of onaangepast schoeisel. Hierdoor ontstaan verhoogde trekkrachten op de onderbeenspieren die hun oorsprong vinden op het scheenbeen. Zo ontstaat een overbelasting van de spieren die hechten aan het scheenbeen.

Sporters die veel springbelasting ondervinden en hardlopers hebben een verhoogd risico op deze klachten. Shin splints (MTSS) kun je herkennen door pijn in het onderste gedeelte van het scheenbeen. Soms kun je ‘putjes’ voelen aan de binnenzijde van het scheenbeen, deze kunnen pijnlijk zijn als je er op drukt. Meestal is er pijn in het begin bij het hardlopen en gaat die langzaam weg naarmate je loopt en komt de pijn aan het einde van de activiteit weer opzetten. Een podotherapeut gaat dit onderzoeken en kijken of er een juist spiergebruik is tijdens het lopen. Met op maat gemaakte podotherapeutische zolen kunnen de klachten meestal worden opgelost, door overmatige kanteling van de voeten tijdens het (hard)lopen uit te schakelen.

Pijn onder de voet na het hardlopen

Na het hardlopen ontstaat er pijn aan de onderzijde van de voet. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Een van de meest voorkomende oorzaken van deze sportpodotherapieklachten is een overpronatie tijdens het hardlopen. Overpronatie is een overmatige, laattijdige en/of langdurige naar binnen kanteling van de enkel tijdens (hard)lopen. Door deze overmatige beweging ontstaan verhoogde krachten op de peesplaat onderaan de voet. Dit kan leiden tot een overbelasting, met in een verder stadium een ontsteking van dit peesblad of een hielspoor. Deze overpronatie heeft ook zijn effect op de spieren die langs de enkel lopen, met name aan de binnenzijde van de enkel. Deze spieren ondervinden namelijk meer belasting waardoor er ook pijnklachten kunnen ontstaan aan de onderzijde van de voet; daar waar zij op die plaats aanhechten.

Typisch voor deze blessure is dat zij meestal ook achteraf klachten en stijfheid veroorzaken, vooral na lang zitten of ’s ochtends bij het opstaan. De podotherapeut kan gerichte tips geven om verlichting te krijgen bij deze vervelende klachten. Met podotherapeutische zolen worden overmatige bewegingen van de voet uitgeschakeld en wordt gezorgd voor ontlasting tijdens het sporten, maar ook tijdens de normale dagelijkse activiteiten.

Enkelblessure bij hardlopen

Pijn in de enkel kan zijn oorsprong vinden in verschillende oorzaken. De ondergrond waarop je loopt, onaangepast schoeisel of te weinig demping tijdens het lopen zijn factoren die effect hebben op het lichaam, maar die niet aan het lichaam zélf te wijten zijn. Deze blessure kan ook opgewekt worden door overmatige bewegingen die aanwezig kunnen zijn vanwege de bouw van je lichaam, de spierbalans en de spierkracht. Veel voorkomende enkelblessures zijn verzwikkingen of overbelastingblessures. Veelal zijn deze te wijten aan een foutieve voetstand of afwijkend afwikkelpatroon tijdens het (hard-) lopen.

Een podotherapeut geeft gericht advies en kan eventueel podotherapeutische zolen aanmeten om overmatige bewegingen in het looppatroon, die de oorzaak kunnen zijn van deze klachten, uit te schakelen om zo de klachten te verminderen.

Hardlopen met hielspoor

Een hielspoor wordt vaak ten onrechte gebruikt om de ontsteking aan de peesplaat onder de voeten te beschrijven. Dit is echter niet het geval. Een hielspoor is een uit de hand gelopen ontsteking waarbij er kalkafzetting is ontstaan aan de oorsprong van de peesplaat – onderaan aan het hielbeen. Is er geen sprake van kalkafzetting, dan noemen we het peesplaatontsteking (fasciitis plantaris).

Beide aandoeningen (hielspoor en peesplaatontsteking) kunnen veroorzaakt worden door een foutief looppatroon. Klachten kunnen voorkomen in de hele voetzool. In een later stadium ervaar je vooral klachten na het slapen of na lang zitten, die zich kunnen uiten in stijfheid en het moeilijk op gang kunnen komen. Vaak worden deze klachten veroorzaakt door een overmatig naar binnen slaan van de enkel en/of middenvoet bij het (hard)lopen. Bij hardlopen werken grotere krachten in op het hele lichaam en is het naar binnen slaan van de enkel, ook overpronatie genoemd, nog meer aanwezig.

Om deze klachten tegen te gaan kan een podotherapeut een op maat gemaakte zool maken om die overmatige kanteling in de enkel uit te schakelen. Zo wordt er voor gezorgd dat de overmatige rek op het peesblad onderaan de voet uitgeschakeld wordt en deze klachten worden ontlast. Dit is maar één van de oorzaken van deze klachten. Verder wordt er ook gericht oefenadvies en tips gegeven om deze klachten aan te pakken.

Pijn aan hallux valgus tijdens het hardlopen

Een scheefstand van de grote teen is iets wat bij veel mensen voorkomt en verschillende oorzaken kan hebben. Dit kan erfelijk zijn, maar dit kan bijvoorbeeld ook in de hand gewerkt worden door het afrollen van de voet over de binnenzijde van de grote teen. Deze scheefstand zorgt voor een inefficiënte afrol over de grote teen. Er ontstaat een bewegingsbeperking in het gewricht met als gevolg dat dit gewricht en de spieren die de grote teen strekken en plooien hun functie verliezen.

Een goede afrol over de grote teen is onontbeerlijk voor een efficiënt looppatroon en kan opgevangen worden door podotherapeutische zolen. Deze zolen zijn er op gericht uw grote teengewricht te ondersteunen en de afrol van de voet makkelijker en efficiënter te laten verlopen. Verder kan er ook nog gewerkt worden met een op maat gemaakte siliconen orthese met als doel de grote teen kunstmatig rechter te laten staan en zo het gewricht dichter naar zijn oorspronkelijke stand terug te brengen.

Heeft u pijnklachten tijdens of na het hardlopen? Vul het contactformulier in of bel 085 053 00 33.

Neem contact op