Voet-oefeningen voor thuis

/Voet-oefeningen voor thuis
Voet-oefeningen voor thuis

Zelf actief werken aan een spoedig herstel

Een succesvolle behandeling volstaat soms niet alleen door het dragen van een aangemeten hulpmiddel. Ook “zelfstandige therapie” is een belangrijke factor in het herstelproces. Zoals de fysiotherapeut u oefeningen voor kan schrijven wanneer u rugpijn ervaart, zo heeft de podotherapeut dan ook bepaalde voet-oefeningen. Voor bepaalde voet- en enkelklachten kunt u namelijk thuis al enkele voet-oefeningen doen die pijnklachten verminderen en het herstel bevorderen. Met deze oefeningen maakt u de spieren en de aanhechtingen in de voet sterker en zorgt u ervoor dat eventuele hulpmiddelen als steunzolen optimaal resultaat kunnen bieden.

Oefening 1: Voetboog mobiliseren

Ga op de vloer zitten of een kruk en ondersteun de knie. De tegenovergestelde hand pakt de hiel beet om te stabiliseren.

De andere hand pakt de voet vast zoals in de video.

Beweeg nu de voet naar de vloer toe, hierbij mag de grote teen niet aan de grond komen. Hierna weer terug naar de beginpositie en herhaal dit.

Bevordert herstel bij klachten als: capsulitis (metatarsalgie), fasciitis plantaris, hielspoor, insertietendinopathie m. Tibialis Posterior

Oefening 2: Eerste straal met theraband

Ga op de vloer zitten of een kruk en ondersteun de knie.

De band tussen de grote teen en de tweede teen door laten lopen, lange zijde met spanning op de bovenzijde van de knie fixeren. Voorvoet tegen weerstand in richting van de vloer bewegen en hierna weer langzaam terug.

Bevordert herstel bij klachten als: capsulitis (metatarsalgie), fasciitis plantaris, hielspoor, insertietendinopathie m. Tibialis Posterior

Oefening 3: Intrinsieke voetspieren

Uitgangspositie op een krukje, de hiel op de grond en de voet in een hoek van 90 graden t.o.v. onderbeen.

Handen om de voet zoals in de video.

Buig de voet in een holling met beide handen. Na deze oefening passief (met behulp van handen) gedaan te hebben doe je deze actief (alleen de voet bewegen zonder hulp). Zie volgende oefening.

Bevordert herstel bij klachten als: achillodynie

Oefening 4: Stabilisatie voetboog

Uitgangspositie is staand met voeten ca. 30 graden uit elkaar. Probeer de hiel naar voren in de vloer te schuiven, hierna de voorvoet (actief met spierkracht van de voet) tegen de vloer te drukken.

(knie en onderbeen mogen niet naar buiten draaien!)

Bevordert herstel bij klachten als: fasciitis plantaris, hielspoor, insertietendinopathie m. Tibialis Posterior

Oefening 5: Stabilisatie 1e straal

Uitgangspositie is zitten, met gebogen knie en voeten plat op de grond.

Leg de theraband onder de voorvoet en zet lichte spanning op de band.

Beweeg de knie en hiel langzaam (maar gelijktijdig) naar buiten, zorg hierbij dat de voorvoet de theraband op de vloer houdt.

Bevordert herstel bij klachten als: fasciitis plantaris, hielspoor, insertietendinopathie m. Tibialis Posterior

Oefening 6: Training dwarsgewelf 1

Zittend, beide voeten naast elkaar. Knie moet loodrecht boven de enkel zijn.

Doe een halve tennisbal onder het centrum van de voorvoet, de hiel blijft op de grond. Druk de tennisbal in de voet en “omgrijp” de bal met de grote en kleinste teen. De tenen moeten onder spanning komen zonder de grond aan te raken. De opgebouwde spanning van het dwarsgewelf vasthouden en de voorvoet optillen van de bal. Haal hierna de spanning eraf en herhaal.

Bevordert herstel bij klachten als: achillodynie

Oefening 7: Training gewelf

Zittend met beide voeten naast elkaar. Tenen op een plankje of dun boek. Druk (zonder de tenen te klauwen) de tenen in het plankje. Hierbij moet de middenvoet zich opheffen (boog oprichten). Hierna spanning van de voet af en dit herhalen.

Bevordert herstel bij klachten als: achillodynie

Oefening 8: Rekken kuitmusculatuur

Uitgangspositie is staand met pijnlijke voet naar achteren en knie gestrekt.

Beweeg met bovenlijf naar voren zodat “rek” ontstaat op het achterste been. De rek mag geen pijn doen!

Bevordert herstel bij klachten als: achillodynie, fasciitis plantaris, hielspoor

“Innovatie in de zorg komt niet altijd uit de technische hoek”

Ede, 22 maart 2019

Vandaag gaf Ralph Hermanns, eigenaar van Podotherapie Hermanns, een lezing over bovengenoemde voetoefeningen. Bij dit congres in Ede waren zorgverleners aanwezig van verschillende disciplines binnen de voetzorg; podologen, orthopedisch schoenmakers, pedicures en natuurlijk ook podotherapeuten. Het belang van actief meewerken aan het herstelproces werd hiermee nogmaals onder de aandacht gebracht. Aangezien de reacties vanuit de volle zaal erg positief waren, hopen we dan ook dat dit de totale voetzorg in Nederland vandaag weer nét even iets beter heeft gemaakt.

Congres Ede Voetoefeningen 3-2019

Een behandeling bij Podotherapie Hermanns

Sinds 2002 is Podotherapie Hermanns uitgegroeid tot dé specialist op het gebied van podotherapie. Heeft u ergens pijn – vanaf uw tenen tot aan de onderrug en wilt u graag hulp? Kijk dan snel waar onze dichtstbijzijnde vestiging is en maak een afspraak.

De vergoeding voor podotherapie wordt vaak (deels) gedekt door uw aanvullende zorgverzekering en bij ons heeft u bovendien géén verwijzing van een huisarts nodig!  Maak vandaag nog een afspraak.

Zorgeloos bewegen

Wilt u graag deskundige hulp bij deze voet-oefeningen, of heeft u een andere vraag? Vul het contactformulier in of bel 077 397 1318.

Neem contact op